Je nutné počítat kalorie a makroživiny?

Je nutné počítat kalorie a makroživiny? Já si myslím, že to tak důležité není, pokud nejste  profesionální sportovec nebo nadšenec, který se rád zabývá počty a zjišťováním kolik kalorii a makroživin má daná potravina. Otázkou je, zda je nutné počítat hodnoty pro běžnou populaci,  která má problém s nadváhou a chce jen zhubnout. Trend je nyní počítání všeho možného, a  pozornost je pak upřena jen na čísla, ale není upřena na to, co opravdu jíme. Mnoho lidí to mate a pak si neví rady. To co je nejdůležitější, je skladba potravin, po některých se tloustne, po některých ne.  Myslím, že 90% lidí ví, které potraviny nejsou pro ně vhodné a které ano.  Každý metabolismus je zcela odlišný. Někdo potřebuje některé potraviny z jídelníčku zcela vyloučit, někdo naopak zařadit. 
 
Mnoho odborníků a výživových poradců  doporučuje mít optimální složení makroživin. Jedna ze starších verzí určovala, že by jste neměli překročit  více  jak 30% tuků za den. Tuk se hodně omezoval a bylo trendy mít vše nízkotučné.  Dnes se pohled mění a je pro naše zdravý lepší mít méně sacharidů a více tuků a bílkovin. Popravdě, každý odborník tvrdí něco jiného a každý má svou teorii opodstatněnou nějakou studií. Dle mého názoru, by si měl každý najít svou cestu, která mu bude přinášet požadované výsledky.
 
Stravovací doporučení postaveno na makroživinách se opírá o předpoklad, že všechny tuky jsou si rovny, všechny bílkoviny jsou si rovny a všechny sacharidy jsou si rovny. Spousty lidí dneska ví, že extra panenský olivový olej není to samé, jako margarín. Sacharidy z cukru, nejsou to samé jako sacharidy z brokolice nebo kapusty. Bílkoviny z volně žijícího lososa, jsou jiné než vysoce rafinovaný lepek ,který je bílkovinou (najdeme ho v obilovinách). Bílý chleba není to samé, jako bílé fazole. Ve způsobu trávení v těchto potravinách existují jednoduché a snadno změřitelné rozdíly.
To samé platí i pro kalorie. Stravovací doporučení, které určují hodnoty kalorií, předpokládají, že všechny kalorie jsou stejné. Ale jen tak člověk neztloustne ze 100 kalorií salátu, což se nedá říct o 100 kalorií z čokoládových sušenek.


Zaměřovat se tedy na přesné doporučení počítání makroživin, nebo omezování kalorií jsou zbytečná komplikace.  Nikdy nejíme konkrétní procento tuků, bílkovin a sacharidů.


Za mě je potřeba si ujasnit skladbu potravin. Někdo může teď říct, že počítání makroživin a kalorií mu pomohlo. Většinou, když se lidé zaměřili na počítání, tak si dávali veliký pozor co jedí, a to je to, co je přivedlo na výsledky. Ale nevydrží to člověk počítat do nekonečna. Pokud Vám to má dát směr k lepší skladbě potravin, tak to smysl má. Jinak to tak důležité není.
 
Autor článku: Tomáš Tesař
(podpůrná literatura  J. Fung, aj. Moore, Kompletní průvodce půstem) 
 

Comments

comments powered by Disqus